Slow juicer – bedst til hårde frugter og grøntsager

En slow juicer er et yderst nyttigt køkkenredskab, der laver sund, friskpresset og ikke mindst lækker juice. Man kan både bruge den til at juice vandholdige grøntsager som selleri og agurk, men også rodfrugter som guleroder og rødbeder og ikke mindst også bladgrønt som spinat og grønkål. Til sidst kan man komme en citron i eller for eksempel lidt ingefær, for at pifte sin juice lidt op og gøre den ekstra sund. Derudover kan man også juice alverdens frugter, som appelsiner, æbler, ananas og pærer. Læs mere Slow juicer – bedst til hårde frugter og grøntsager

Sund morgenmad med juice

Vi er mange mennesker i Danmark, som i dag kører rundt i sundhedens tegn. Vi elsker sund mad, og vi træner hyppigere og hyppigere. En del fokus er røget hen på, hvordan vi får den bedste start på dagen, og hvordan vi skal holde vores energi hele dagen ud. Mange forskere mener her, at mad spiller en stærk rolle for vores kroppe og for vores energisystem. Specielt morgenmad er et vigtigt måltid, da morgenmaden skal kickstarte vores dag, og fungere som benzin til vores kroppe.

Må man spise juice til morgenmad?

Mange danskere elsker at få juice til deres morgenmad. Mange får kun juice i weekenden, imens andre drikker juice til deres morgenmad hver dag. Men må man egentlig gerne drikke juice til sin morgenmad?

Her er svaret et rungende: JA! Juice er en rigtig god energi booster, som giver en masse energi til din krop. Denne energi kommer fra alle de næringsstoffer, som bliver tilføjet i juicen. De kommer fra alle de forskellige frugter og grøntsager du kan vælge at lave til juice.

Du kan dog godt få alt for meget frugt juice. Frugtjuice skal du kun drikke i et mindre omfang, da du ellers vil få for meget frugtsukker. For meget frugtsukker kan ganske enkelt skade dig. For meget frugtsukker kan forårsage, at nyrerne lider et energitab, som gør at der dannes mere urinsyre. For meget frugtsukker giver også et forhøjet blodtryk, og du kan risikere at udvikle sygdomme som fedme og diabetes. Se mere på: www.videnskab.dk/krop-sundhed/frugtsukker-kan-skade-nyrerne.

Tøv dog ikke. Du kan nemlig lave juice på rigtig mange forskellige måder, som ikke involverer frugter og frugtsukker. En god grøntsags juice sætter gang i hele maskineriet, og giver dig en dejlig mæthedsfølelse. Bladgrønt bidrager med en masse mineraler, som er godt til din krop. Prøv f.eks. denne opskrift på en grøntsags juice:

  • Babyspinat
  • Selleristilke
  • Rød peber
  • Agurk

Juice det hele samlet, og smag det og tilpas juicen efter eget ønske. Drik din juice til din yoghurt eller dit havregryn, og mærk den dejlige, lette mæthedsfølelse, som en lækker grøntsagsjuice giver dig.

Hvad bidrager et glas juice til din dag og din krop?

Med en usund kost, som vi danskere til tider er tilbøjelige til at ty til, trænger vores kroppe til at blive renset ud. Meget af den mad vi indtager, indeholder en del kemikalier, som bare hober sig op og som gør os til tider rigtigt syge. Her bidrager et glas grøntsagsjuice rigtig godt til kroppens sundhed, da juicens mineraler og vitaminer går ind, og nedbryder kemikalierne.

Dette er dog ikke noget der sker over en nat, en uge eller en måned. Nej, det er mere en livsstil, som skal printes ind i din hverdag, og blive en del af din livsstil. Du skal føle efter, hvad din krop har brug for, og derefter rette din kost efter det. Denne form for levemåde kaldes også Detox. Denne Detox leveform kan du læse mere om på denne hjemmeside: http://nicolepunzi.dk/detox-hverdagen/

Hvilke frugter eller grøntsager kan bruges til en sund morgenmad med juice?

Dette spørgsmål er lidt et trick spørgsmål. Du kan nemlig lave juice af alle frugter og grøntsager, som du har lyst til at lave juice ud af. Du kan selv eksperimentere med forskellige ingredienser. Alt som kan blendes, kan juices.

Der findes selvfølgelig en masse guides til opskrifter som du kan følge. Mange opskrifter er rigtig gode, hvis man ikke selv lige magter at skulle til at eksperimentere med at lave en ny juice hver dag. Der er i hvert fald meget hjælp at hente, hvis du gerne vil lave en lækker juice.

Hvordan kan man inkorporere juice som en del af en sund morgenmad?

At inkorporere juice som en del af din hverdag, er faktisk ikke så svært. Det handler selvfølgelig om at du har lyst til at drikke juice, og bruge lidt tid på at lave det om morgenen eller i løbet af dagen. Mange lever en sund livstil, hvor juice indgår flere gange om dagen, så det er ikke umuligt.

Har du ikke drukket juice før, så skal du starte ligeså langsomt op. Din krop skal lige vende sig til juicen, og den udrensning som den giver din krop. Start med at drikke juice et par gange om ugen, og tilføj derefter en dag til hver uge. Til sidst bliver du en anelse afhængig af alt det juice drikkeri, og det bliver hverdag at drikke juice.

Juice vil bestemt være oplagt at drikke om morgenen. Drik juicen til din morgenmad, i stedet for din kaffe eller mælk. Her får du et stort skud energi lige inden arbejdsdagen begynder, og du vil føle mætheden i længere tid. Det er også nemmere at huske juicen om morgenen, da den skal laves imens du laver din morgenmad. Så er det juicen, som er det første, som du står op til om morgenen.

Hvornår du vil drikke juicen er selvfølgelig helt op til dig. Det skal passe ind i din hverdag, og ikke gå hen og blive en sur pligt. Held og lykke med det!

Det bedste valg – Juice eller smoothie?

Det kan til tider være rigtigt svært, at vide hvad der er bedst og sundes for dig, når der snakkes om juice eller smoothies. Frugt er rigtig sundt, og de indeholder nogle vitaminer og nogle mineraler, som er super vigtige for os at få i hverdagen. Dog er der nogle forskelle på juice og på smoothies, som du skal være opmærksom på, inden du begynder at drikke for meget af det. Læs mere Det bedste valg – Juice eller smoothie?