Det bedste valg – Juice eller smoothie?

Det kan til tider være rigtigt svært, at vide hvad der er bedst og sundes for dig, når der snakkes om juice eller smoothies. Frugt er rigtig sundt, og de indeholder nogle vitaminer og nogle mineraler, som er super vigtige for os at få i hverdagen. Dog er der nogle forskelle på juice og på smoothies, som du skal være opmærksom på, inden du begynder at drikke for meget af det.

Hvad er juice for en størrelse?

Juice er en måde, hvorpå du kan drikke din frugt. Ved hjælp af en juicepresser eller en slowjuicer kan du presse, mase og slynge dine frugter, indtil alt saften er pint ud af frugten. Denne her saft ryger derefter ned i dit glas, og frugten er nu drikkeklar. Den er ikke tilsat andet, end hvad du vil have den skal tilsættes med, og samtidig smager juicen himmelsk og naturlig.

Du kan bruge alle slags frugter til at lave juice med. Du kan sågar bruge nogle grøntsager, som broccoli og gulerødder til at lave juice med. Du skal dog være opmærksom på, at du her skal bruge en juicepresser der passer til formålet. Derfor skal du gøre det klart for dig selv, hvad det er du vil juice, samt hvor ofte du vil juice.

Fordele ved juice

Fordelen ved juice er, at du får maksimalt ud af dine vitaminer og mineraler. Kan du ikke lide frugt, men har derimod brug for vitaminerne, så er juice en rigtig god erstatning. Her kan du lave en hurtig drik, som er tynd og ren, og som samtidigt smager lækkert. Juice er rigtig god, også hvis du har travlt, og ikke har tid til at skulle spise et æble. Lav en juice imens du pakker færdig, og drik juicen inden du går hjemmefra. Samtidig smager juice meget rent, da der ikke er tilsat andet, end hvad du bestemmer.

Juice er rigtigt sundt for din krop og dit velvære. Dog er det forskelligt fra frugt til frugt, om hvilken virkning de har. Her ser du en komplet liste over de mest brugte juice frugter/grøntsager, og hvad de gør ved dig og din krop. Nogle er mere overraskende end andre:

Spinat:

  • En meget næringsrig fødevare.
  • Sundt for dine knogler pga. et rigt indhold af vitaminer, fibre og antioxidanter.
  • Spinat indeholder flavonoider. Flavonoider har i forskellige forsøg bevist, at det kan bremse kræftcellers udvikling. Mere om det, kan du læse her: http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/flavonoider.htm

Gulerødder:

  • Gulerødder er rigtig godt for dit syn.
  • Gulerødder er godt til juice fordi, at den sænker ældningen af dine celler.

Ingefær:

  • Ingefær juice er rigtig godt til dit immunforsvar.
  • Nedbryder din oppustede mave, og gavner dit tarmsystem.
  • Er både godt imod dit kolesteroltal og dit for høje blodtryk.

Æbler:

  • Æbler øger dit stofskifte, og giver dig et sundt tandkød.
  • De er rig på C-vitamin, og æbler gavner dit immunforsvar rigtig meget.

Appelsiner:

  • Appelsiner er den ultimative juice kandidat. De er fyldte med C-vitamin, og en appelsin juice er rigtig god imod dine knogler.
  • Appelsin er også god imod forhøjet blodtryk.

Broccoli:

  • Broccoli nedbryder forskellige kræftceller.
  • Denne grøntsag mindsker risikoen for grå stær, og styrker dine knogler.
  • Broccoli forebygger hjertesygdomme og for højt kolesteroltal.

Ulemper ved juice

Juice har dog også nogle få ulemper. Juice har nemlig et højt indhold af frugtsukker, som kommer fra selve frugten. Dette frugtsukker indeholder et kæmpe kalorieindhold, som svarer til almindeligt hvidt sukker. Derfor kan et glas juice svare til en sodavand, eller en læskedrik. Juice er derfor ikke egnet til en slankekur, men kan derimod udrense kroppen, hvis den bruges som en udrensningskur. Se mere om juicekur her: http://www.femina.dk/sundhed/kost-motion/juicekur-saadan-goer-du

En anden ulempe ved juice er at, for at lave juice effektivt, så skal du have fat i en juicepresser. Denne juicepresser kan, alt efter dit behov, være rigtig dyr at købe. Så inden du kan begynde at juice, så skal du have fat i en juicepresser eller en slowjuicer. Disse kan findes i Bilka og Elgiganten.

Hvad er smoothies for en størrelse?

En smoothie er en kold drik, som også er lavet på forskellige slags frugt. Forskellen på en juice og en smoothiedrik er dog, at der tilsættes is og mælk i en smoothie. Dette gør smoothien mere sukkerholdig end juicen, samt en del tykkere. En smoothie er tykkere end juice, som til dels er pga. frugten, samt smagen er meget sød i forhold til en almindelig presset juice. En smoothie tælles som en dessert pga. af dens sammensætning, og smoothies er meget populære.

For at lave en smoothie, skal du bruge en blender. Denne blender river frugterne i stykker, og blander frugten med den tilsatte is eller mælk. Blenderen kan også rive frosne frugter og grøntsager i stykker, dette er dog an på kvaliteten af blenderen. Blendere kan købes i Bilka og Elgiganten til menneskelige priser.

Fordele ved smoothies

Fordelene ved smoothies er, at de kan sammensættes af de præcis samme frugter og grøntsager, som en juice kan. Smoothie er samtidig en tykkere form for drik, som rigtig mange finder som en fordel. En smoothie er god til den mere kræsne person, som stadig gerne vil have sine vitaminer og sine mineraler. Her kan is tilføjes, og søde frugternes naturlige smag.

Samtidig er en smoothie rigtig nem at lave. Du skal have en blender, som blender efter det behov som du har. Vil du blende frosne jordbær, så skal du ud at kigge på en blender, som er lidt højere oppe i pris og kan klare de frosne frugter. Skal du derimod bare blende almindelige frugter, så kan du hurtigt finde en fin blender til 150 kr. som virker efter forventningerne. Du kan lave rigtig mange forskellige smoothies. Se opskrifter her: http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/retter-3.php?id=1076

Ulemper ved smoothie

Der findes nogle ulemper ved smoothies, men de er ikke altafgørende. En smoothie er en mere puré lignende drik, som er en del tykkere end den rene juice. Det gør også til, at vi ikke tygger smoothien. Da vi ikke tygger smoothies, så danner vi ikke spyt. Det resulterer i, at vi hælder for meget ned i mavesækken på en gang, og det tager derfor lang tid for maven at fordøje. Maven fordøjer langsomt pga. mangel på enzymer.

Der er også det, at man ikke kan blande for meget på én gang. Der bliver lavet rigtigt meget smoothie på lidt frugt, og vil du lave smoothie til en person, så risikerer du at stå med meget tilovers som ikke rigtigt er til at gemme. Det er dødærgerligt at smide en helt smoothie ud, når man kunne have gemt den til senere brug.

Hvad skal jeg vælge; juice eller smoothie?

Med juice kan næringsstofferne mærkes efter få minutter pga. den rene saft. Næringsstofferne ender lige i blodbanen, og du får et frisk pust på dagen. Samtidig er det en nem måde, at få de sunde vitaminer på. Dog kommer fiberpulpen ikke med fra frugten, da det jo kun er saften der tages ud og som bruges. Her er smoothies en klar fordel, fordi at hele frugten bliver brugt og udnyttet.

For at lave juice, kræver det en masse frugt. Derimod kræver det knap så meget frugt, hvis du vil lave en smoothie. Med en smoothie kan du hurtigt komme til at lave for meget, som du ikke kan gemme. Juicen er derfor dyrere at lave for dig end smoothies. Samtidig er blenderen meget nemmere og hurtigere at gøre ren, end en juicepresser er. Blenderen fylder heller ikke nær så meget, som en juicepresser. Valget er op til dig og dine behov. Hvad vil du vælge: Juice eller smoothie?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *